dimarts, 26 de juny del 2012

En Portada: El Temps dels Avis i les Àvies

Aprenentatge servei, una nova aventura a l’escola Heura


Va ser el curs 2010-2011 quan vàrem trucar per primera vegada a la porta de l’escola. Hi anàvem per presentar el projecte Posa’t al seu lloc, dissenyat conjuntament per l'Associació Catalana de Professionals de l'Educació en l'Àmbit Hospitalari (ACPEAH) i el Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Universitat de Barcelona. I per què negar-ho? Hi va haver sintonia des del primer moment; era d’esperar, ja que persones properes ens havien faciltiat l’accès i coneixíem que el projecte educatiu del centre podia ser molt afí al que anàvem a presentar.

En aquesta ocasió, la proposta era doble, d’una banda, abordar el tema de la malaltia a la infància i els drets dels nens i nenes hospitalitzats, aprofitant la commemoració del 25è aniversari de la Carta dels Drets dels Infants Hospitalitzats. I d’altra banda, fer-ho a través de la metodologia de l’aprenentatge servei (APS), “una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el que els participants aprenen tot treballant en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo”. Fonent en una sola activitat l’aprenentatge de continguts i valors amb l’acció directa sobre necessitats socials reals.

Va ser així com els Jocs Florals del 2011 van prendre un sentit diferent als cursos anteriors. Per primera vegada es va fer de forma conjunta amb l’aula hospitalària de la Vall d’Hebron, oferint l’oportunitat que alguns nois i noies hospitalitzats es convertissin en jurat dels jocs florals, incorporant també els seus textos en el recull de poemes i redaccions de l’escola. Per acabar, la presència de la mestra de l’aula hospitalària al centre va donar fe, davant d’alumnes, famílies i mestres, que aquella havia estat una activitat rellevant per a tots els nois i noies que ella acompanya durant la seva estada a l’hospital: una il.lusió, una via d’expressió i, en definitiva, una forma de reconeixement.

D’alguna manera, aquesta va ser la llavor de l’aprenentatge servei que poc a poc aniria arrelant a l’escola. I que, enguany, donaria sentit a una nova proposta, un nou projecte dissenyat per l’equip de mestres que té la sardana com eix transversal. I és que la sardana ha estat l’activitat nucli d’un projecte que, igual que la dansa en qüestió, s’ha caracteritzat pel seu sentit social, d’obertura  i amb voluntat de fer comunitat.

En aquest marc es va decidir dedicar les Jornades Culturals d’enguany, el projecte de tot el centre, a treballar “el Temps dels Avis i les Àvies”. Sota aquest nucli vertebrador la metodologia d’APS convidava a buscar formes de col.laboració amb entitats del barri en les que participés la gent gran. Seria així com els membres més veterans de la Colla Sardanista d’Horta es convertirien en monitors i monitores dels i de les alumnes de l’escola a l’hora d’aprendre a ballar la sardana. Més tard, s’afegirien al projecte l’Escola de Música Pausa, oferint la música en directe el dia de la ballada; el taller d’arts plàstiques La Nau, elaborant un magnífic cartell; així com també el Cor d’Horta-Mercat d’Horta, amb la seva aportació en la difusió al barri de l’event en qüestió i per últim, les famílies que, un cop més, acompanyarien tot el projecte. En definitiva, una comitiva ben completa per tornar a posar en marxa una nova aventura, una nova experiència d’aprenentatge servei a l’escola Heura.

Quin servei? Prendre el compromís de manera activa i generosa de participar en una ballada de sardanes organitzada per la Colla Sardanista d’Horta i, d’alguna manera, contribuir en la recuperació d’una dansa cada cop menys coneguda per les generacions més joves.

La ballada de sardanes
Quins aprenentatges? Continguts curriculars que van des de la música, l’educació física, passant per l’expressió visual i plàstica i la resta de matèries. I tot això tenyit de valors com el respecte, el reconeixement, la solidaritat, l’altruisme i la participació.

En definitiva, un projecte que convida a recordar que una escola que vol educar per a la ciutadania activa i participativa no ho pot fer d’esquenes a la comunitat, sinó que ha de fer-ho amb i per a ella.

Esperem seguir veient créixer els projectes d’aprenentatge servei a l’escola Heura!


Laura Rubio, lrubio@ub.edu
Clàudia Bassaganya, claudia-7@hotmail.com


El disseny del projecte Posa´t al seu lloc així com la col·laboració amb l’Escola Heura s’inscriu en el projecte «Aprenentatge servei i educació en valors», del Grup de Recerca en Educació Moral (GREM), de la Universitat de Barcelona, que ha estat finançat amb un ajut a la recerca concedit pel programa RecerCaixa 2010 (IP: Josep M. Puig i núm. expedient: 2010ACUP 00219).


Grup Sardanista d’Horta

El Jaume, la Maria i el Joan
El Jaume, la Maria i el Joan són els monitors del Grup Sardanista d’Horta, entitat del barri que ha col·laborat amb l’escola en el projecte “el Temps dels Avis i les Àvies”, que han ensenyat els nostres fills a ballar sardanes durant aquest curs i als qui podreu conèixer millor en l’entrevista que trobareu a “La Fulla Trencada”  Des d’aquí la nostra gratitud per la seva afectuosa generositat.

Tanmateix, no volem deixar passar l’ocasió per deixar esment de l’existència d’una Entitat com aquesta, arrelada al barri des del 1923, que evidencia com de present és la sardana en la vida dels hortencs. Com ho són també les ballades que mensualment (el darrer diumenge de mes, segon diumenge el  juny i el setembre) tenen lloc a la Plaça Eivissa.

Animeu-vos a ballar per continuar amb la tradició, heurencs!

Vall d’Horta; Passat, present i una mica de fantasia” Dora Serra i Espada. Pgs 62 i 63.


Enquesta

A les Jornades Culturals d’enguany, un dels tallers consistia en veure anuncis “antics” de TV  i respondre el qüestionari següent. Us donem ara les respostes correctes i algun comentari. Us adjuntem també els vídeos de YouTube on podeu recuperar (millor en companyia dels vostres avis i àvies i pares i mares) aquests temps passats...

Tots els que vàreu participar i vàreu omplir el qüestionari (15 qüestionaris recollits) aproveu amb molt bona nota. Quina cultura televisiva teniu!

Com aneu de memòria?

Mireu els següents anuncis de TV (anys 1957-67) i responeu les qüestions següents.
  
1.       Qui és la família Telerín? Què havien de fer tots els nens quan apareixien per la tele? 



Era un programa de Televisión Española (creat el 1964) que anunciava el final de la programació infantil (cap a les 8 de la tarda) i donava pas a la programació adulta. Sortia una família de dibuixos animats formada per: Cleo, Teté, Maripí, Pelusín, Coletas y Cuquín (fig. 1). Cantaven: “Vamos a la cama que hay que descansar, para que mañana podamos madrugar...

Quan apareixien volia dir que tots els nens i nenes havien d’anar a dormir.

Algú va escriure fins i tot el nom de tots els seu components i va afegir: “Me iba a dormir con ellos.



2.       A on es dirigeixen las “muñecas de Famosa”?

Al portal de Betlem. La sintonia: “Las muñecas de Famosa se dirigen al Portal, para hacer llegar al Niño su cariño y su amistad...

Un anunci molt popular de nines de l’empresa valenciana Famosa que acostumaven a emetre per les festes de Nadal (any 1970).

Les nines nadalenques de Famosa

3.       Quin és el “producto ideal para el desayuno y la merienda”?

No hi ha discussió possible: és el Cola-Cao. Segons deia la sintonia: “la canción del Cola-Cao” la cantava, mentre conreava el cacau, fins i tot  “aquel negrito del África tropical...” (vés a saber!)

Tothom va encertar aquesta qüestió. Algú, crec que per error d’associació d’idees, va afegir: “Heno de Pravia” que, com tothom sap, és una marca de sabó.

Cola-Cao, l'aliment de la Joventut

4.       Quin producte “está relleno de rica anchoa”?

Són les olives La Española.Una aceituna como ninguna.

Tothom la va encertar. Quantes olives farcides haurem menjat?


5.       A on van “con alegría y contentos los niños a leer y a escribir?

Al col·legi.

Calia veure la selecció d’anuncis televisius proposats al taller per encertar-la. Tot i que també es podia endevinar pel que diu la frase mateixa. O no?


6.       Quant costava la “escritura económica” dels bolígrafs Bic?

6 pessetes.

Uns 0,036 euros, una mica més de 3 cèntims d’euro. Amb 1 € d’ara, compraríem 27 bolígrafs Bic de llavors (“Bic naranja escribe fino, Bic Cristal escribe normal. Dos escrituras a elegir. Bic, Bic, Bic, Bic, Bic).

Els que van estar atents als anuncis, ho van descobrir (la meitat dels qüestionaris). Els que es refiaven de la seva memòria, no.

Logotip de l'empresa francesa BIC
    http://youtu.be/QvABm3Jkras  (en aquest anunci, el bolígraf ja ha pujat de preu, val 35 pessetes)

7.      Hi alguna marca que encara faci propaganda dels seus productes avui en dia?

Respostes vàlides donades: Cola-Cao, Gallina Blanca, Donut, Nesquik, Juanola.

8.      Per què la majoria dels anuncis són en blanc i negre?

La TV, recordeu només existien 2 canals: TVE 1 i TVE 2, s’emetia en blanc i negre. TVE va començar les seves emissions regulars el 28 d’octubre de 1956. TVE 2 iniciaria l’emissió el 15 de novembre de 1966 (es deia canal UHF). Les emissions regulars en color no començarien fins l’any 1973, tot i que ja existia la tecnologia per fer-ho al 1969.

En les retransmissions de partits de futbol els televidents tenien problemes per distingir els jugadors dels equips quan les seves samarretes tenien el mateix to gris o clar.

El to gris de la TV era molt semblant a la grisor de la vida quotidiana d’aquella època.

Alguns vàreu respondre que no hi havia color o que no existia el color. No és ben bé cert. TV a color ja existia, però no a Espanya.

9.      Per què tots els anuncis són en castellà?

Respostes:
        “la llengua de la dictadura era el castellà”
        “el català no estava protegit”
        “no hi havia TV en altres idiomes”
        “no es podia parlar català”
        “per la dictadura franquista”
        “perquè el català estava prohibit”
        “perquè és l’època del franquisme”
        “perquè no hi havia TV3!”
        “la llengua oficial!”
        “perquè el català no era a la tele. Només hi havia TV española”
        “encara no hi havia TV autònoma. Tot era “facha””
        ...

Podeu trobar una bona recopilació d’anuncis d’aquesta època a YouTube introduint en el buscador les paraules: “publicidad (o anuncios) en TV años 1957 al 67”. Estan ordenats per temes: Alimentación infantil, Bebidas, Mujer, Aparatos en general, etc. I també a: http://youtu.be/Y3KYsOFQIjk.


M. Moreno