dilluns, 4 d’abril del 2011

EN PORTADA: La història de la nostra geganta


La geganta Heura va ser ideada per a commemorar els 30 anys que feia que estava l´Escola Heura en aquest edifici i 40 que existia com a escola. El fet d’arribar a la idea de crear una geganta, va sorgir una vegada que a l’escola es van assabentar que em dedicava a l’escultura i sabia de què anava el tema de gegants i gegantes. En un principi volien que aquesta geganta s´ hagués fet amb els pares i mares a les tardes. Però en tractar-se de materials específics per a treballar en un taller, amb unes pautes molt concretes i en conseqüència un coneixement del tema, com en totes les matèries, podríem dir, vaig decidir fer-la sol. D’aquesta manera es va agilitzar el procés creatiu. En tot cas, a l’escola van fer un concurs entre els nens i les nenes per decidir com seria la nostra geganta i va guanyar una ex-alumna de 6è (Laia Biosca). Així doncs, amb el model fet només s’havia de construir una geganta amb unes característiques concretes definides. En el cas de la confecció de la roba, les mares de l’escola conjuntament amb una modista (Anna), amiga d’una família d’aquesta casa la van portar a terme, tal i com estava en el dibuix inicial seleccionat.


Val a dir que a la inauguració de la geganta i festa de l’Escola van venir totes les famílies i la fundadora d’aquesta escola la Montserrat Casas, amb música i gralles com la tradició mana.


En el meu cas la meva professió inicial és la d’escultor, feina com totes en la que no es para d’aprendre mai. Vaig estudiar a l’Escola d’Art Pau Gargallo de Badalona fa molts anys i vaig estar a la Facultat de Belles Arts de Barcelona. Però va ser a la primera on vaig aprendre les tècniques per a fer gegants, gràcies al mestre Llogari Casas i Joan Artigues, tots dos geganters especialitzats. Treballant amb ells vaig fer rèpliques exactes de gegants de Vilassar de Dalt, Dracs per les festes de Montblanc, la nostra geganta, i fa un any, la geganta Àngels Garriga per a l’Escola Àngels Garriga. Personalment és gratificant el fet de saber que les dues gegantes com a tals d’aquest barri, les he portat a terme jo mateix. I aquesta confiança que van dipositar en mi, a més a més de veure-les ballar amb els nens i les nenes d’aquesta escola, és més gratificant encara.


Tot i així, estic obert a nous reptes d’altres escoles, en el cas que desitgin tenir una geganta, com a una identitat més de les nostres festes.


I per finalitzar, un senzill però molt profund agraïment a totes les famílies i professionals d’aquesta escola, que cadascú amb el seu gra de sorra treballen junts per aconseguir una escola millor.
Cordialment, Francesc